"Kita hanya akan tersedar dari khayalan dan mimpi siang saat duka datang bertamu."

Monday, December 5, 2016

ULASAN FILEM PEKAK


Kali ini saya telah diberi tugasan untuk mengulas berkaitan sebuah filem tempatan yang telah ditayangkan.

Tahun ini, terdapat berbagai-bagai filem yang telah ditayangkan. Ada yang melibatkan genre seram, romantik, kelakar dan banyak lagi. Bagi sutradara baru iaitu Mohd Khairul Azri (Kroll Azry), tuah agak menyebelahi beliau apabila filem arahan sulungnya Pekak telah mendapat sambutan dan perhatian yang agak menggalakkan dari penduduk tempatan.

Filem ini juga telah mendapat pengiktirafan dan dipilih untuk ditayangkan di Cannes di pentas Marche du Film 2016 dan tayangan perdananya di World Premieres Film Festival Philippines pada tahun 2015.

Filem ini juga telah mengundang pelbagai persepsi dari setiap golongan masyarakat. Filem ini berjaya mengundang huru-hara dan menjadi sebutan setiap lapisan dan golongan masyarakat. Saya juga telah menonton filem ini pada 5 September 2016 yang lalu dan bagi saya sendiri ia adalah sebuah filem yang sangat menarik untuk ditonton.

Pekak mengisahkan Uda seorang yang pekak lakonan Zahiril Adzim  telah digunakan Joe Flizzow untuk menjual dan mengedar dadah demi mengumpul wang bagi menampung kos pembedahan kokleanya. Kegiatan Uda telah dikaburi secara tidak sengaja dengan kad OKU yang dimilikinya. Joe Flizzow yang memainkan watak sebagai tokan menggunakan kelebihan yang ada Uda bagi menjalankan bisnesnya dengan jayanya dan bagi mengaburi mata pihak berkuasa.

Uda kemudiannya bertemu Dara lakonan Sharifah Amani iaitu seorang pelajar sekolah yang bermasalah, yang mencari ruang agar isi hatinya didengari dan masih mencari arah tujuan hidupnya. Tanpa sedar rasa cinta mula timbul antara mereka apabila Dara merasakan Uda sentiasa memahami dan mendengar segala suara hatinya. Namun seperti semua kisah cinta, percintaan mereka terhalang oleh dunia dan budaya masyarakat hedonistik seks dan dadah.

Melur lakonan Sharifah Sakinah pula merupakan kawan baik kepada Dara. Melur merupakan seorang gadis muda yang menjalani kehidupan bebas selepas tamat belajar. Melur menjalinkan hubungan dengan seorang penagih dadah iaitu Azman Picasso lakonan Amerul Affendi. Kamil pula lakonan Iedil Putra adalah seorang yang berada dan berusaha untuk memenangi hati Dara serta mahu menidurinya. Kamil juga sanggup  menampung segala keperluan Azman hanya untuk mendapatkan Dara.

Bagi saya, filem ini menjadi sebutan ramai kerana ia bukanlah sebuah filem yang memberi pengajaran moral ataupun untuk berdakwah, tetapi filem ini menjadi kontroversi kerana temanya yang ditonjolkan secara berani dan terbuka. Ia benar-benar masuk ke dalam masyarakat sama ada yang menerima, menolak, membahaskan secara emosi, secara ilmiah mahupun dari segi agama, menghukum, mengkritik dan banyak lagi.

Disebabkan hampir keseluruhan jalan cerita filem ini ‘pekak’, makanya pemerhatian terhadap watak Uda haruslah ditekankan bagi membaca, memahami dan mendalami wataknya. Antara babak yang agak menarik bila mana Uda menggunakan pin nama Dara bagi menutup bahagian baju Dara yang terkoyak di bahagian belakang. Jika dibandingkan dengan filem-filem lain, kebiasaannya jaket akan digunakan bagi menutup koyak tersebut tetapi dalam filem ini pengarahnya telah menunjukkan satu sisi yang baru.

Kisah cinta Uda dan Dara yang klasik dihidupkan dengan gaya modern yang sangat segar. Kisah mereka tidak lari dari dunia realiti dan masih berpijak di dunia yang nyata. Kehidupan remaja yang penuh dengan aktiviti tidak sihat juga dapat dilihat dalam kisah percintaan antara Melur dan Azman Picasso.

Selain itu, parti liar yang biasanya ditayangkan akan dibuat di kelab-kelab malam tetapi melalui filem ini parti tersebut diadakan di rumah orang yang berada seperti Kamil. Hakikatnya, kini kebiasaanya parti-parti liar biasanya dilakukan dan dianjurkan oleh anak-anak orang kaya. Di sini kita dapat lihat bahawa aktiviti liar dan tidak sihat itu sebenarnya tidak semestinya bermula dari luar rumah tetapi boleh juga berlaku dari rumah sendiri.

Watak Azman Picasso yang merupakan seorang penagih boleh diberikan penghargaan kerana watak beliau benar-benar hidup. Sikap dan gayanya yang menunjukkan sebagai seorang penagih benar-benar menunjukkan bahawa beliau telah mendalami watak tersebut sebelum melakonkannya. Azman sering berkhayal akan kehadiran Melur dan banyak lagi adegan-adegan khayalannya. Wataknnya juga berjaya mengisi ruang dan menghidupkan suasana yang hampir sepi melebihi watak Uda sendiri.

Melalui filem ini juga, dapat dilihat Dara, naif dalam mencari ruang untuk suaranya didengari manakala Melor pula naif dalam mencari ruang untuk dirinya memberontak sementara Kamil naif dalam meneroka rasa sensual dirinya. Uda walaupun agak matang dalam filem ini, ternyata memilih jalan yang salah dalam memenuhi kehendaknya hingga mengorbankan orang yang disayanginya dan watak Azman yang juga kelihatan matang tetapi terlampau menghambakan dirinya dengan dadah.

Watak-watak yang ditonjolkan melalui filem Pekak ini menunjukkan mereka sebenarnya tersalah menilai dan tersalah memilih sedangkan mereka masih mempunyai pilihan lain yang mana akhirnya menjerat diri sendiri sama ada untuk menjadi mangsa diri sendiri atau mangsa orang lain.

Selain pengarahan dan pembentukan naratif ekspresif yang baik, barisan pelakon-pelakonnya juga berjaya menghidupkan hubungan antara watak-watak dalam filem ini.

Sebagai pembikin filem yang baru, Khairul Azri berjaya memberikan nafas baru dalam filem tempatan. Semoga dengan kehadiran pengarah baru serta barisan pembikin filem Malaysia yang baru akan dapat meneruskan perkembangan bentuk dan idea dalam filem tempatan.



No comments:

Post a Comment