Eksistensi Konsep Birokrasi Max Weber Dalam Reformasi Birokrasi Di Indonesia
Jurnal TAPIs Vol.7 No.13 Julai-Disember 2011
Jurnal TAPIs Vol.7 No.13 Julai-Disember 2011
Ali Abdul Wakhid
Jurnal ini merupakan hasil kajian oleh Ali
Abdul Wakhid yang bertajuk Eksistensi
Konsep Birokrasi Max Weber Dalam Reformasi Birokrasi Di Indonesia.
Perbincangan dalam jurnal ini adalah untuk memberi gambaran yang jelas tentang
reformasi birokrasi yang perlu dilakukan di Indonesia berlandaskan teori
birokrasi (Max Weber Theory of Bureaucracy) bagi mencapai tahap pemerintahan
yang baik. Teori Max Weber (1947) ini adalah teori di mana menurut beliau ialah
melahirkan satu generasi pengurus yang mempercayai bahawa organisasi dapat
diperkukuhkan melalui tindakan rasional, seperti pengukuhan struktur melalui
hierarki kawalan dan peraturan.
Kajian beliau ini juga
disokong dengan hujah-hujah untuk melakukan pembaharuan dan perubahan terhadap
sistem penyelenggaraan pemerintahan terutamanya dalam aspek organisasi,
pengurusan, dan sumber manusia. Pelbagai masalah dan halangan yang
mengakibatkan sistem pengurusan pemerintahan tidak berjalan dengan baik
perlulah diperbaharui semula sistem birokrasinya. Dengan kata lain reformasi
birokrasi adalah langkah yang teratur ataupun strategi untuk menguruskan
sesebuah negara dengan lebih baik disamping mencapai matlamat dan tujuan yang
dituju.
Berdasarkan tajuk fokus
kajian, jurnal ini ditujukan kepada seluruh rakyat Indonesia termasuk golongan
pemerintah terhadap konsep birokrasi ke arah pemerintahan yang lebih baik. Oleh
itu, langkah-langkah yang sistematik haruslah dilakukan sejajar dengan konsep
yang digunapakai agar tujuan dan sasaran yang telah ditetapkan dapat dicapai.
Secara keseluruhannya,
jurnal ini cuba untuk menyampaikan bahawa birokrasi merupakan elemen yang
sangat penting bagi sesebuah negara. Kewujudan konsep birokrasi Max Weber dalam
pembaharuan birokrasi adalah sebagai panduan untuk penentuan dan pembahagian
tugas bagi menguruskan atau mentadbir sesebuah negara. Misalnya di Indonesia
sendiri telah mengamalkan konsep birokrasi dalam aspek organisasi, pengurusan,
dan sumber manusia.
Menurut Ali Abdul
Wakhid sendiri berdasarkan jurnalnya, perilaku birokrasi timbul manakala
terjadi interaksi antara karakteristik individu dengan karakteristik birokrasi,
apalagi dengan berbagai isu yang berkembang dan penegakan hukum saat ini yang
berkaitan dengan patologi birokrasi.’ Beliau juga turut menyatakan bahawa dalam
rangka reformasi birokrasi tersebut, pemerintah pusat meregulasi
perundang-undangan yang dikenal pilar reformasi birokrasi iaitu: 1) UU
Pelayanan Publik; 2) UU Administrasi Pemerintahan; 3) UU Etika Penyelengara
Negara; 4) UU Kepiawaian Negara; 5) UU Kementerian Negara; 6) UU Tata Hubungan
Kewenangan antara Pemerintah Pusat dan Pemerintah Daerah; 7) UU Badan Layanan
Umum/Nirlaba; 8) UU Sistem Pengawasan Nasional; 9) UU Akuntabilitas
Penyelenggara Negara.’ Di sini jelas kelihatan bahawa penulis mengaitkan dengan
teori birokrasi Max Weber yang mana beliau telah membezakan konsep kuasa dan
autoriti serta hubungan antara kedua-duanya dalam sesuatu pengurusan.
Menurut Weber (1947),
kuasa adalah kebolehan seseorang pemimpin menguasai orang lain supaya patuh
kepadanya. Autoriti pula bermakna kebolehan seseorang mempengaruhi orang lain
mengikut arahannya secara sukarela. Dalam sistem autoriti, orang bawahan akan
menganggap bahawa pihak atasan mempunyai hak kuasa sah untuk memberi arahan
kepada orang bawahan.
Menurut penulis lagi,
terdapat beberapa ciri yang menonjol dari konsep birokrasi Max Weber ini iaitu
pertamanya satu struktur kawalan hierarki yang bertujuan menurunkan kuasa dan
autoriti daripada pihak atasan organisasi kepada pihak bawahan. Kedua ialah
satu siri jawatan atau pejabat yang mana setiap individu mempunyai tugas dan
tanggungjawab yang telah ditentukan. Ketiga ialah satu kesatuan peraturan,
undang-undang dan tatacara kerja yang khas untuk mengawal tindakan dan kegiatan
ahli-ahlinya yang bertujuan menyelaraskan kendalian organisasi tersebut.
Keempat ialah system kepakaran kakitangan yang diambil bekerja secara tetap dan
berbentuk kerjaya. Menurut sistem ini, ganjaran atau kenaikan pangkat
semata-mata berdasarkan kemahiran dan prestasi kerja dan yang terakhir ialah
hubungan antara ahli yang lebih bersifat impersonal.
Selain itu, menurut
penulis dalam sistem pemerintahan terdapat tiga perkara asas iaitu autoriti
tradisional, autoriti karismatik dan rational-legal autoriti. Menurut Max
Weber, autoriti ini berasaskan perundangan yang mana merupakan jenis kuasa yang
mendominasi organisasi. Birokrasi merupakan satu sistem tertutup yang dikawal
oleh autoriti kekuasaan perundangan atau peraturan yang diamalkan oleh sesebuah
negara mahupun organisasi.
Organisasi, pentadbiran
dan birokrasi adalah satu sistem. Dalam sesebuah organisasi misalnya pasti
mempunyai ahli-ahli dengan sikap dan tingkah laku tertentu dalam usaha untuk
bekerja bersama-sama untuk mencapai matlamat tertentu. Manakala pentadbiran adalah
sistem yang dibuat bagi memudahkan usaha-usaha untuk mencapai matlamat
organisasi. Begitu juga, birokrasi adalah satu sistem yang digunapakai untuk
memahami tingkah laku dalam organisasi yang berkenaan rasional untuk mencapai
objektif organisasi secara berkesan.
Tingkah laku merupakan
fungsi interaksi antara individu dan persekitaran yang diambil dari rumusan
atau formula psikologi. Oleh itu, birokrasi dasarnya adalah hasil daripada
interaksi antara individu dengan organisasi.
Walaupun birokrasi
adalah suatu sistem untuk menyusun semula organisasi tetapi ciri-ciri seperti
kekerapan perkiraan yang terkandung dalam hierarki, pembahagian kerja, tugas,
kuasa, tanggungjawab, sistem gaji dan sistem kawalan yang lain dan sebagainya
juga adalah penting.
Pembaharuan birokrasi
adalah salah satu pembaharuan pentadbiran. Perkara yang paling utama dalam
sesebuah pembaharuan adalah tadbir urus yang baik, yang merupakan salah satu
dasar utamanya adalah birokrasi yang baik. Dengan tadbir urus yang baik dan
disokong oleh birokrasi yang sesuai dengan tuntutan abad ke-21 dapat
direalisasikan kerajaan yang berterusan untuk menjalankan mandat rakyat. Ini
adalah selaras dengan tujuan pembaharuan birokrasi adalah untuk merealisasikan
tadbir urus yang baik, selain dibantu oleh profesional dan bebas daripada
rasuah dan meningkatkan perkhidmatan kepada orang ramai untuk mencapai
perkhidmatan yang cemerlang.
Menurut penulis juga,
ternyata bahawa kerajaan Indonesia telah menggunakan konsep Max Weber tersebut,
walaupun masih tidak membuahkan sebarang hasil sebagai matlamat dan objektif
pembaharuan birokrasi.
KELEBIHAN
DAN KELEMAHAN KONSEP BIROKRASI MAX WEBER
Birokrasi adalah satu bentuk organisasi, yang telah dilantik pada alasan keunggulan teknikal, di mana organisasi yang memerlukan penyelarasan yang ketat, kerana melibatkan begitu ramai orang yang mempunyai kemahiran dalam berbagai bidang.
Terdapat beberapa
kelebihan dalam konsep birokrasi Max Weber ini. Antaranya ialah Teori Max Weber
berkenaan birokrasi dapat digunapakai dalam soal pemerintahan dan politik.
Selain itu, konsep yang sedia ada ini boleh dijadikan sebagai garis panduan
untuk melakukan sebarang pembaharuan dalam system birokrasi.
Namun, terdapat juga
beberapa kelemahan terhadap konsep birokrasi Max Weber ini. Antaranya ialah
konsep ini terlampau memberi penekanan dan tumpuan terhadap aspek rasional,
impersonal dan hierarki. Selain itu, kecenderungan birokrat untuk
menyalahgunakan tujuan-tujuan organisasi ditubuhkan adalah tinggi.
KESIMPULAN
Secara keseluruhannya, dapatlah disimpulkan bahawa sistem birokrasi merupakan elemen yang sangat penting bagi sesebuah negara. Struktur birokrasi boleh mempercepatkan proses pembuatan keputusan serta meletakkan tiap-tiap individu dalam organisasi supaya mereka menyedari kedudukan mereka.
Berdasarkan
teori Max Weber ini dapatlah dijelaskan bahawa pengurusan merupakan satu kaedah
atau cara yang bersistem serta memerlukan kemahiran dari segi teknik dan dari
segi kemahiran manusia serta kemahiran dari segi konsep.
No comments:
Post a Comment