Peranan Bahasa dan Sastera: Umpama Irama dan Lagu
Jurnal Peradaban Melayu, Jilid 5, Tahun 2007
Siti Khariah Mohd Zubir
Jurnal ini merupakan hasil kajian oleh Siti
Khariah Mohd Zubir yang bertajuk Peranan Bahasa dan Sastera: Umpama Irama dan
Lagu. Perbincangan dalam jurnal ini
adalah untuk memberi gambaran yang jelas tentang peranan bahasa dan sastera dalam
kehidupan seharian. Bahasa Melayu mempunyai nilai sastera, budaya dan agama
yang sangat tinggi. Selain itu, semangat dan nilai yang terdapat dalam Bahasa
Melayu juga boleh menjadi pendorong
untuk menggerakkan perkembangan ilmu pengetahuan.
Kajian beliau ini juga
disokong dengan hujah oleh Collins (1999) dan Awang Sariyan (2000) yang
menyatakan bahawa kebitaraan bahasa Melayu pada abad ke-16 dan ke-17, telah
mencapai taraf bahasa antarabangsa, terutama dengan kedudukannya sebagai bahasa
diplomatic, lingua franca, bahasa perdagangan sedunia, bahasa penyebaran agama
besar di dunia dan bahasa sastera. Perkaitan antara bahasa dan sastera tidak
dapat dinafikan lagi.
Berdasarkan tajuk fokus
kajian, jurnal ini ditujukan kepada seluruh lapisan dan golongan rakyat Malaysia
dalam penggunaan bahasa seharian samada
percakapan atau pertuturan mahupun secara bertulis. Oleh itu, peranan-peranan
bahasa dan sastera haruslah diperhalusi dan diteliti agar setiap masyarakat
menjaga, menghargai dan mencintai bahasa Melayu dan agar bahasa ini terjaga dan
tidak ditelan arus zaman.
Secara keseluruhannya,
jurnal ini cuba untuk menyampaikan bahasa dan sastera mempunyai hubung kait
yang sangat kuat terutamanya dari segi peranannya. Peranan bahasa dan sastera
ini jika digunakan dengan betul dapat meningkatkan nilai bahasa itu sendiri
selain masyarakat akan lebih menghargai bahasa Melayu ini.
Menurut A.Aziz Deraman
(2006) dipetik daripada kertas kerja yang bertajuk “Bahasa dan Kesusasteraan
Melayu Dalam Menghadapi Wawasan 2020” menyatakan bahawa kegemilangan bukan
sahaja terserlah di kalangan 200 juta orang umat berbahasa Melayu di rantau
ini, bahkan dalam perspektif yang lebih luas meletakkannya di pentas dunia.
Menurut Mohd Yusof Haji
Othman pula menyatakan bahawa bahasa tidak mungkin dipisahkan daripada amalan
hidup seseorang. Bahasa bukan semata-mata alat komunikasi tetapi jauh daripada
itu. Bahasa ialah pembina budaya dan pandangan alam seseorang.
Bahasa Melayu adalah
bahasa negara dan berfungsi sebagai bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan, maka
statusnya menjadi amat penting sebagai bahasa pengantar sistem pendidikan
kebangsaan. Fungsi bahasa Melayu dalam sistem pendidikan telah dirumuskan oleh
Akta Pendidikan 1961, lanjutan penegasan perundangan terhadap Penyata Razak
1956 dan Laporan Rahman Talib 1960. Bahasa Melayu telah Berjaya diangkat dan
bertindak sebagai bahasa ilmu. Bahasa Melayu digunakan di peringkat sekolah
rendah, menengah dan sebahagian besar daripada pengajian di peringkat tinggi.
Menurut penulis, Bahasa
Melayu digunapakai sebagai beberapa undang-undang dan digunakan juga dalam
peraturan-peraturan pejabat. Secara ringkas, undang-undang Malaysia menetapkan
tiga undang-undang yang berkaitan dengan bahasa. Pertama, bahasa Melayu menjadi
bahasa kebangsaan bagi Negara Malaysia, Kedua, bahasa Melayu menjadi bahasa
rasmi bagi melaksanakan maksud-maksud Kerajaan Persekutuan, Badan Berkanun,
Kerajaan Negeri dan Pihak Berkuasa Tempatan. Ketiga, rakyat Malaysia tidak
dilarang menggunakan, belajar atau mengajar bahasa-bahasa lain.
Bahasa Melayu juga
berpengaruh dalam memupuk kesenian bangsa dengan penghayatan dan penyertaan
yang menyeluruh. Bahasa memupuk resam, nilai dan norma sesuatu bangsa. Dalam
situasi politik, ekonomi dan sosial yang berubah, bahasa tetap mampu mengisi
keperluan sesebuah tamadun.
Peranan sastera pula
terutamanya sastera Melayu dapay membina insaniah dalam kehidupan manusia. Hal
ini amat bertepatan dengan konsep membina ‘modal insan’ yang diharap-harapkan
oleh pemimpin negara.
Selain itu, ia juga
berperanan dalam usaha pengayaan khazanah ilmu dan persuratan bahasa Melayu
wajar dipertingkatkan kepada semua peringkat usia pembelajaran dan pengajaran.
Proses pengayaan ini merupakan proses yang berterusan dan menjadi agenda utama
dasar pentadbiran negara.
Menurut Shahnon Ahmad
(1997), kesusateraan berperanan sebagai satu cabang kesenian yang berteraskan
cinta. Cinta di sini maksudnya cinta kepada keindahan dan cinta kepada
kebenaran. Karya kesusasteraan dicipta oleh para sasterawan untuk membangunkan
peribadi manusia supaya cinta akan keindahan dan cinta akan kebenaran.
BAHASA
DAN SASTERA UMPAMA IRAMA DAN LAGU
Bahasa
dan sastera umpama irama dan lagu, kedua-duanya saling memerlukan di antara
satu sama lain. Bahasa Melayu dan Kesusasteraan Melayu mula bergerak seiring
apabila Jepun mengambil alih tampuk
pemerintahan sama ada di Tanah Melayu ataupun di Singapura. Kekalahan Kerajaan
Inggeris dan kekejaman pemerintahan Jepun telah menyalakan semangat kebangsaan.
Menurut
penulis, ilmu sastera tidak boleh disampaikan melalui ragam bahasa rendah. Oleh
itu, untuk memahami, mempelajari dan mentelaah karya sastera memerlukan ilmu
bantu iaitu bahasa yang merangkumi semantik, mantik, psikologi, linguistic dan
sebagainya.
Menurut
Awang Sariyan (2006), terdapat hubungan antara ilmu bahasa dengan penghasilan
karya kreatif. Ilmu bahasa sebenarnya mempunyai pertalain yang amat erat dengan
penghasilan karya kreatif dan oleh sebab itu tidak harus dianggap sebagai batu
penghalang dalam usaha menonjolkan gaya bahasa yang indah.
Sebagai
seorang penulis, mereka perlu menguasai beberapa aspek bahasa seperti
morfologi, sintaksis, fonologi dan semantik. Keempat-empat aspek tersebut
sebenarnya digunakan oleh para penulis setiap kali mereka berkarya. Secara
ringkasnya, morfologi ialah bidang yang berhubung dengan pembentukan kata,
sintaksis ialah bidang yang berhubung dengan pembentukan ayat sementara
fonologi pula ialah bidang yang berhubung dengan sistem bunyi sesuatu bahasa
dan semantik ialah bidang yang berhubung dengan makna.
Dengan
ilmu bahasa, morfologi ialah bidang ilmu tentang pembentukan kata. Dalam setiap
bahasa, ada dua unit morfologi iaitu morfen dan kata. Morfen pula terbahagi
kepada dua iaitu morfen bebas dan morfen terikat. Morfen bebas ialah morfen
yang dapat berdiri sendiri sementara morfen terikat pula ialah morfen yang
tidak dapat wujud sendiri dan hanya dapat berfungsi jika digabungkan dengan
morfen bebas. Kata pula terbentuk daripada satu morfen sahaja dapatlah dianggap
morfen bebas. Tiga proses bahasa berlaku dalam morfologi iaitu pengimbuhan,
penggandaan dan penggabungan.
KESIMPULAN
Secara
keseluruhannya, dapatlah disimpulkan bahawa bahasa dan kesusasteraan akan
mengajak kita untuk berpadu tenaga membina, memupuk dan mengembangkannya. Oleh
itu, peranan bahasa dan sastera umpama irama dan lagu. Kata sepakat antara
bahasa dan sastera akan mampu menunjukkan fikiran, kreativiti dan aktiviti.
Bahasa
Melayu dan Kesusasteraan Melayu berperanan menggerakkan kehidupan kebudayaan
bangsanya meliputi akal fikiran dan daya ciptaan dalam segala tuntutan dan
keperluan.
No comments:
Post a Comment